Associació Valenciana d'Empreses Culturals i d'Oci Educatiu

El treball audiovisual produït i dirigit per Ximo Valero relata el treball de l’empresa d’acció educativa i serveis socioculturals des de la seua fundació

El president de l’AVECOE, Felip Kervarec, amb el president d’Auca Projectes Educatius, Ximo Valero.

L’Associació Cultural The Newsroom-Animació Sociocultural, Projectes Audiovisuals i Promoció del Talent (Newsroom_ASC) ha presentat en l’espai cultural La Rambleta de València el documental Tesoros de la Edad Oscura, un audiovisual en el qual es repassa l’activitat de l’empresa d’acció educativa i serveis socioculturals Auca Projectes Educatius amb motiu del seu 20 aniversari.

Relatada en primera persona, la producció utilitza el recurs cinematogràfic del flashback per a remuntar-se a diferents períodes de la història d’Auca Projectes Educatius, dividits en quatre seccions (de 2003 a 2006, de 2007 a 2014, de 2015 a 2019 i des de 2020 fins a l’actualitat).

El productor i director del documental, Ximo Valero, president i gerent d’Auca Projectes Educatius, assenyala que el treball audiovisual vol “homenatjar tant l’animació sociocultural com a una didàctica de la participació; una eina essencial de canvi i transformació social, cultural i educativa per a construir des del comunitari una ciutadania més lliure, crítica i compromesa”. Valero es refereix al treball d’Auca Projectes Educatius, no tant com empresa, sinó com “un projecte vital que transcendeix la pròpia activitat professional, la missió de la qual és la de catalitzar processos de dinamització sociocultural amb capacitat per a generar canvis qualitatius en individus, comunitats i territoris”.

Tesoros de la Edad Oscura se centra tant en les fites professionals aconseguides com en les dialèctiques internes i externes d’una entitat que, en paraules del seu president, Ximo Valero, es dedica a “crear espais per a educar. En Auca no concebem una altra manera de fer les coses”.

El documental és una manera de reconéixer el camí recorregut per Auca Projectes Educatius, amb especial interés en les persones que la fan possible, des dels seus socis i sòcies fundadors als diferents equips de gestió interna de les oficines distribuïdes en les capitals de la Comunitat Valenciana on tenen seu: Alacant, Castelló i València.

Tesoros de la Edad Oscura també es fa ressò dels milers de treballadors/as que han prestat serveis educatius, culturals i/o socials en els múltiples projectes fets per una empresa que, a més de crear espais per a educar, ofereix serveis a les administracions, o forma a les noves generacions en noves tecnologies (els Codenautas). En general, Auca ofereix activitats d’oci educatiu i projectes socioculturals que busquen respondre a les necessitats i centres d’interés de la infància, l’adolescència, la joventut, l’edat adulta i les persones majors.

EQUIP DIRECTIU

L’equip directiu està format per Ximo Valero (director-gerent), José Fernández (coordinador general), Manel Bermejo (Coordinador d’activitats-Alacant), Ana Bermejo (tècnica de Gestió-Alacant), Ana Fernández (Coordinadora de cursos de formació per a l’ocupació-València), Jorge Fernández (Coordinador d’activitats-Castelló i València), Mireia Corredor (coordinadora d’activitats-València), Mari Vilaseca (secretaria tècnica-Castelló i València), Marian Valcarcel (coordinadora d’activitats-València), Silvia Andrés (coordinadora de cursos d’animació juvenil a Castelló i València) i Marga Pértegaz (responsable de comunicació, gestió Codenautas i aula tecnològica).

DUES DÈCADES DE QUALITAT

Des de la constitució de l’empresa el febrer de 2003, a Alacant, són moltes les activitats acomplertes al llarg de 20 anys de trajectòria en una gestió basada en la qualitat. Durant dues dècades, entre altres projectes, s’ha dut a terme el disseny de la seua primera exposició per a l’antiga Fundació Bancaixa a Alacant. Una mostra que porta el mateix títol que el documental, “Tresors de l’Edat Fosca: l’homologació per part de l’IVAJ-Institut Valencià de la Joventut de la Generalitat Valenciana de l’escola d’animadors i animadores juvenils Abast Animació” (2004).

També cal ressaltar l’organització de l’exposició Guerrers de Xi’an. Tresors de les dinasties Qin i Han, en la Ciutat de les Arts i les Ciències (2005), així com la de Sorolla. Visió d’Espanya (2007-2010), en la seua inauguració en el Centre Cultural Bancaixa de València; també al llarg de la seua itinerància per ciutats com Sevilla, Màlaga, Bilbao, Barcelona i Madrid.

EL SEGELL EDITORIAL

Ressenya al marge rep la creació del segell Auca Editorial en 2007, des del qual s’han publicat més de deu textos en matèria d’oci educatiu i animació sociocultural, una manera de recollir teoria sobre els models de gestió empresarial, des de la figura professional al voluntariat implicat en la professionalització de la tasca (2007-2015).

EL MECENATGE

Auca Projectes Educatius també té una llarga experiència en la col·laboració, des del mecenatge, per a l’organització de trobades, congressos i simposis (de 2014 a 2023), amb els quals es dedica a donar suport al treball d’entitats que actuen des dels mateixos plantejaments identitaris, com és el cas d’ANRIE. Associació Valenciana d’Empreses Culturals i d’Oci Educatiu.

ALGUNES FITES

Ja s’ha esmentat l’obertura de Codenautas, l’escola tecnològica d’Auca, inaugurada en 2020; al que cal afegir altres fites importants com l’acreditació d’Auca Projectes Educatius, per part del Labora-GVA, com a centre de formació per a l’ocupació (2021).

Auca Projectes Educatius també es dedica al desenvolupament de serveis pròxims a l’ensenyament formal des de la docència en Escoles de Formació de Persones Adultes (FEPAS).

__________________

Veure el TEASER